Ko‘p beriladigan savollar

Qarzdor jismoniy shaxslarni O`zbekiston Respublikasidan chetga chiqish huquqini vaqtincha cheklashga oid qarorlar ijrosi yuzasidan

  • Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash qarzdor tomonidan ijro hujjatidagi talablar belgilangan muddatda uzrli sabablarsiz ijro etilmaganda davlat ijrochisi tomonidan qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash to'g'risida qaror chiqarish yo'li bilan qo'llanilishi mumkin. Ijro hujjatidagi talablarni qarzdor tomonidan ijro etish muddati ijro ishi yuritish qo'zg'atilgan kundan o'n besh kundan oshib ketmaydigan ijro ishi yuritishni qo'zg'atish to'g'risidagi qarorda davlat ijrochisi tomonidan belgilanadi. Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash to'g'risidagi qaror davlat ijrochisi tomonidan undiruvchining arizasi bo'yicha yoki o'z tashabbusiga ko'ra chiqariladi. Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklashni qo'llash to'g'risida ariza undiruvchi yoki qonunda ko'rsatilgan hollarda uning vakili tomonidan taqdim qilinadi. Ushbu ariza qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklashning asoslantirilgan sababini o'z ichiga olgan bo'lishi lozim Davlat ijrochisi qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklashni qo'llash to'g'risidagi undiruvchining arizasini ko'rib chiqib qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash to'g'risida qaror chiqaradi yoki arizani qanoatlantirishni rad qiladi va undiruvchiga asoslantirilgan javob yuboradi. (O'zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 25.08.2009 yilda ro'yxatdan o'tkazilgan NIZOM, ro'yxat raqami 1997)
  • Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash sud hujjati asosida berilgan ijro hujjatidagi yoki ijro hujjati bo'lgan sud hujjatidagi (keyingi o'rinlarda — ijro hujjati) talablar qarzdor tomonidan uzrli sabablarsiz belgilangan muddatda ijro etilmaganda qo'llaniladi. Agar ijro hujjati sud hujjati bo'lmasa va sud hujjati asosida berilmagan bo'lsa undiruvchi qarzdorga O'zbekiston Respublikasidan chiqishini vaqtincha cheklashni belgilash to'g'risida ariza bilan sudga murojaat qilishga haqli. Davlat ijrochisi ijro ishi yuritishni qo'zg'atish to'g'risidagi qarorida qarzdor tomonidan ijro hujjatidagi talablarni ixtiyoriy ravishda bajarish uchun belgilangan muddatda uzrli sabablarsiz ijro etilmagan taqdirda unga nisbatan majburiy ijro harakatlari qo'llanilishi, shu jumladan, O'zbekiston Respublikasidan chiqish huquqi vaqtincha cheklanishini ko'rsatadi. (O'zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 25.08.2009 yilda ro'yxatdan o'tkazilgan NIZOM, ro'yxat raqami 1997)
  • Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash o'rnatishga asos bo'lgan ijro hujjati talablari amalda ijro etilganda yoxud qonunda belgilangan asoslarga ko'ra ijro hujjati tugatilgan yoki tamomlangan taqdirda davlat ijrochisi: ertasi kundan kechiktirmay katta davlat ijrochisining imzosi bilan qarzdorni yozma ravishda xabardor qiladi; zudlik bilan faks yoki hujjatli ma'lumotni tezkor jo'natish imkonini beradigan boshqa aloqa vositalari orqali Majburiy ijro byurosining hududiy boshqarmasini xabardor qiladi. Majburiy ijro byurosining hududiy boshqarmasi qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash olib tashlanganligi to'g'risida Qarzdorning O'zbekiston Respublikasidan chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash to'g'risidagi qarorlarni ro'yxatga olish kitobi va elektron ma'lumotlar bazasiga tegishli belgi kiritadi va ertasi kundan kechiktirmasdan bu haqda ushbu Nizomning 11—13-bandlarida ko'rsatilgan tartibda ichki ishlar organlarining kirish, chiqish va fuqarolikni rasmiylashtirish bo'limi (boshqarmasi) hamda Davlat chegarasini qo'riqlash organlariga qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklash olib tashlanganligi haqida xabardor qiladi. Ichki ishlar organlarining kirish, chiqish va fuqarolikni rasmiylashtirish bo'limi (boshqarmasi) hamda Davlat chegarasini qo'riqlash organlari xabarni olgandan so'ng zudlik bilan qarzdorga nisbatan O'zbekiston Respublikasidan chiqish huquqlarini vaqtincha cheklashni olib tashlaydi. Davlat ijrochisi, zarurat tug'ilganda, qarzdorning iltimosnomasiga asosan qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklashni harakatdan quyidagi hollarda to'xtatib turishga haqli: O'zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida kasalxonaga yotqizishni talab qiladigan qarzdorning sog'lig'ini tiklash zaruriyatini tasdiqlovchi hujjatlar mavjud bo'lganda; O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari, O'zbekiston Respublikasi Prezidenti yoki O'zbekiston Respublikasi Hukumatining qarzdorni O'zbekiston Respublikasidan chiqib ketuvchi rasmiy delegaцiya tarkibiga kiritish haqidagi qarori mavjud bo'lganda. Qarzdorning chiqish huquqlarini vaqtincha cheklovni to'xtatish to'g'risida davlat ijrochisining qarori chiqariladi, katta davlat ijrochisi tomonidan tasdiqlanadi va ushbu Nizomning 15-bandida ko'rsatilgan tartibda ijro uchun yuboriladi. (O'zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 25.08.2009 yilda ro'yxatdan o'tkazilgan NIZOM, ro'yxat raqami 1997)
  • Ижро иши юритишни қўзғатиш тўғрисидаги қарор қабул қилинган кунда энг кам ойлик иш ҳақининг икки бараваридан ошмайдиган миқдорда сумма ундиришни назарда тутувчи ижро иши бўйича, шунингдек суд қарорини ижро этиш учун етарли мол-мулк олиб қўйилган тақдирда; -қарздор сифатида юридик шахс иштирок этган ижро ҳужжати бўйича. -Давлат ижрочисининг қарздорнинг чиқиш ҳуқуқларини вақтинча чеклаш тўғрисидаги қарори ижро этилиши шарт ва фақат суд ёки суд ижрочиси томонидан қонунда белгиланган тартибда тўхтатилиши мумкин. -Давлат ижрочиси қарорининг ижроси ички ишлар ва Давлат чегарасини қўриқлаш органлари томонидан муҳокама қилинишига, тўхтатилишига ёки бошқача тарзда тўсқинлик қилинишига йўл қўйилмайди, суд тартибида ёхуд шикоят ёки протест келтириш бундан мустасно. (Ўзбекистон Республикаси Адлия вазирлиги томонидан 25.08.2009 йилда рўйхатдан ўтказилган НИЗОМ, рўйхат рақами 1997)

Alimentlar va unga tenglashtirilgan to`lovlar yuzasidan

  • Oila Kodeksining 99-moddasiga asosan agar voyaga yetmagan bolalariga ta'minot berish haqida ota-ona o'rtasida kelishuv bo'lmasa, ularning ta'minoti uchun aliment sud tomonidan ota-onaning har oydagi ish haqi va (yoki) boshqa daromadining bir bola uchun — to'rtdan bir qismi; ikki bola uchun — uchdan bir qismi; uch va undan ortiq bola uchun — yarmisi miqdorida undiriladi. Bu to'lovlarning miqdori taraflarning moddiy yoki oilaviy ahvolini va boshqa e'tiborga loyiq holatlarni hisobga olgan holda sud tomonidan kamaytirilishi yoki ko'paytirilishi mumkin. Har bir bola uchun undiriladigan aliment miqdori qonun hujjatlari bilan belgilangan eng kam ish haqining yetmish besh foizidan kam bo'lmasligi kerak.
  • Оила Кодексининг 99-моддасига асосан агар вояга етмаган болаларига таъминот бериш ҳақида ота-она ўртасида келишув бўлмаса, уларнинг таъминоти учун алимент суд томонидан ота-онанинг ҳар ойдаги иш ҳақи ва (ёки) бошқа даромадининг икки бола учун — учдан бир қисми миқдорида ундирилади. Бу тўловларнинг миқдори тарафларнинг моддий ёки оилавий аҳволини ва бошқа эътиборга лойиқ ҳолатларни ҳисобга олган ҳолда суд томонидан камайтирилиши ёки кўпайтирилиши мумкин. Ҳар бир бола учун ундириладиган алимент миқдори қонун ҳужжатлари билан белгиланган энг кам иш ҳақининг етмиш беш фоизидан кам бўлмаслиги керак. Ўртача ойлик номинал ҳисобланган иш ҳақи 1.491.091 сўм, 2-нафар фарзандга 1/3 қисми учун бир ойга 497.030 сўм белгиланган.
  • Оила Кодексининг 99-моддасига асосан агар вояга етмаган болаларига таъминот бериш ҳақида ота-она ўртасида келишув бўлмаса, уларнинг таъминоти учун алимент суд томонидан ота-онанинг ҳар ойдаги иш ҳақи ва (ёки) бошқа даромадининг бир бола учун — тўртдан бир қисми миқдорида ундирилади. Бу тўловларнинг миқдори тарафларнинг моддий ёки оилавий аҳволини ва бошқа эътиборга лойиқ ҳолатларни ҳисобга олган ҳолда суд томонидан камайтирилиши ёки кўпайтирилиши мумкин. Ҳар бир бола учун ундириладиган алимент миқдори қонун ҳужжатлари билан белгиланган энг кам иш ҳақининг етмиш беш фоизидан кам бўлмаслиги керак. Ўртача ойлик номинал ҳисобланган иш ҳақи 1.491.091 сўм, 1-нафар фарзандга 1/4 қисми учун бир ойга 372.772 сўм белгиланган.
  • Oila Kodeksining 141-moddasiga asosan taraflar o'rtasidagi kelishuvga muvofiq aliment qarzini to'lashdan ozod qilish yoki uni kamaytirishga taraflarning o'zaro roziligi bo'lgandagina yo'l qo'yiladi, voyaga yetmagan bolalarga aliment to'lanadigan hollar bundan mustasno. Agar sud aliment to'lashi shart bo'lgan shaxs kasalligi yoki boshqa uzrli sabablarga ko'ra aliment to'lamaganligini aniqlasa hamda uning moddiy va oilaviy ahvoli yig'ilgan aliment qarzni to'lashga imkon bermaydi deb topsa, aliment to'lovchining da'vosiga binoan uni aliment qarzlarini to'lashdan to'la yoki qisman ozod etishga haqlidir. Oila Kodeksining 146-moddasiga asosan aliment miqdori sud tartibida belgilanganidan keyin taraflardan birining moddiy yoki oilaviy ahvoli o'zgarsa, sud ulardan har birining talabiga ko'ra alimentning belgilangan miqdorini o'zgartirishga yoki aliment to'lashi shart bo'lgan shaxsni aliment to'lashdan ozod qilishga haqli. Aliment miqdorini o'zgartirishda yoki uni to'lashdan ozod qilishda sud taraflarning e'tiborga loyiq boshqa manfaatlarini hisobga olishga haqli.
  • Оила Кодексининг 136-моддасига асосан алимент олиш ҳуқуқига эга бўлган шахс, алимент талаб қилиш ҳуқуқи вужудга келганидан сўнг қанча муддат ўтганидан қатъи назар, хоҳлаган вақтда алимент ундириш тўғрисидаги талаб билан судга мурожаат қилишга ҳақлидир. Мазкур шахс, низо бўлмаган тақдирда, вояга етмаган болалар учун алимент ундириш тўғрисидаги ариза билан судга мурожаат этишга ҳақли бўлиб, бу ариза буйруқ тартибида иш юритиш тарзида кўриб чиқилади. Алимент судга мурожаат этилган пайтдан бошлаб ундирилади. Агар таъминот учун маблағ олиш чоралари судга мурожаат қилингунга қадар кўрилганлиги, аммо алимент тўлаши шарт бўлган шахснинг уни тўлашдан бош тортганлиги оқибатида алимент олинмаганлиги суд томонидан аниқланса, ўтган давр учун алимент судга мурожаат этилган пайтдан бошлаб уч йиллик муддат доирасида ундириб олиниши мумкин.
  • Оила Кодексининг 133-моддасига асосан алимент тўлаш тўғрисидаги келишувга биноан тўланадиган алиментларнинг миқдорини тарафлар шу келишувда белгилайдилар. Вояга етмаган болаларга алимент тўлаш тўғрисидаги келишувга биноан тўланадиган алиментнинг миқдори алимент суд тартибида ундирилганда болалар олиши мумкин бўлган миқдордан кам бўлмаслиги керак.
  • Oila Kodeksining 131-moddasiga asosan aliment to'lash to'g'risidagi kelishuv yozma shaklda tuzilib, notarial tartibda tasdiqlanishi lozim. Aliment to'lash to'g'risida kelishuv tuzishning qonunda belgilangan shakliga rioya qilmaslik, O'zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksida nazarda tutilgan oqibatlarga olib keladi. Notarial tartibda tasdiqlangan aliment to'lash to'g'risidagi kelishuv ijro varaqasi kuchiga ega bo'ladi.
  • Oila Kodeksining 99-moddasiga asosan agar voyaga yetmagan bolalariga ta'minot berish haqida ota-ona o'rtasida kelishuv bo'lmasa, ularning ta'minoti uchun aliment sud tomonidan ota-onaning har oydagi ish haqi va (yoki) boshqa daromadining uch va undan ortiq bola uchun — yarmisi miqdorida undiriladi. Bu to'lovlarning miqdori taraflarning moddiy yoki oilaviy ahvolini va boshqa e'tiborga loyiq holatlarni hisobga olgan holda sud tomonidan kamaytirilishi yoki ko'paytirilishi mumkin. Har bir bola uchun undiriladigan aliment miqdori qonun hujjatlari bilan belgilangan eng kam ish haqining yetmish besh foizidan kam bo'lmasligi kerak. O'rtacha oylik nominal hisoblangan ish haqi 1.491.091 so'm, 3-nafar farzandga 1/2 qismi uchun bir oyga 745.545 so'm belgilangan.
  • Oila kodeksining 140-moddasiga asosan aliment qarzining miqdori davlat ijrochisi tomonidan sudning hal qiluv qarori yoki aliment to'lash to'g'risidagi notarial tartibda tasdiqlangan kelishuvda belgilangan aliment miqdoridan kelib chiqqan holda aniqlanadi. Ushbu Kodeksning 99-moddasiga asosan voyaga yetmagan bolalarga to'lanadigan aliment qarzining miqdori aliment to'lashi shart bo'lgan shaxsning ish haqi va (yoki) boshqa daromadi miqdoridan kelib chiqqan holda aliment undirilmagan vaqt uchun hisoblab chiqiladi. Agar aliment to'lashi shart bo'lgan shaxs shu davrda ishlamagan bo'lsa yoki uning ish haqi va (yoki) daromadini tasdiqlovchi hujjatlar taqdim qilinmagan bo'lsa, aliment qarzi undirilayotgan vaqtda aliment O'zbekiston Respublikasidagi o'rtacha oylik ish haqi miqdori bo'yicha hisoblab chiqiladi. Agar qarzni bunday belgilash taraflardan birining manfaatlariga jiddiy putur yetkazsa, manfaatlariga putur yetkazilgan taraf sudga murojaat qilishga haqlidir. Sud taraflarning moddiy va oilaviy ahvolini va boshqa e'tiborga loyiq holatlarni inobatga olib, qarzning pul bilan to'lanadigan qat'iy summasini belgilashi mumkin.
  • Оила Кодексининг 117-моддасига асосан эр-хотин бир-бирига моддий ёрдам бериши шарт. Бундай ёрдам беришдан бош тортилган тақдирда, ёрдамга муҳтож, меҳнатга лаёқатсиз эр ёки хотин, шунингдек хотин ҳомиладорлик даврида ва ўртада бола туғилган кундан бошлаб уч йил давомида, ўртадаги ногирон бола ўн саккиз ёшга тўлгунча ёки болаликдан I гуруҳ ногирони бўлган ўртадаги болага қараган ёрдамга муҳтож эр (хотин) ёрдам беришга қодир бўлган хотин (эр)дан суд тартибида таъминот (алимент) олиш ҳуқуқига эга.

Noqonuniy qurilmani buzish yuzasidan

  • Qonunning 41-moddasiga asosan ijro ishi yuritish quyidagi hollarda tamomlanadi: ijro hujjati amalda ijro etilganda; yig'ma ijro ishi yuritishga birlashtirilgan ijro hujjatlaridagi undiruv to'g'risidagi talablar bir yoki bir nechta solidar javobgar qarzdor hisobidan amalda ijro etilganda; ijro hujjati uni bergan sudning yoki boshqa organning talabiga binoan ijro etilmasdan qaytarilganda; ijro hujjati ushbu Qonunning 40-moddasida ko'rsatilgan asoslar bo'yicha qaytarilganda; ijro hujjati ijro etish uchun ushbu Qonun 25-moddasining to'rtinchi qismiga muvofiq boshqa davlat ijrochisiga yuborilganda; ijro hujjati ijro etish uchun tugatish komissiyasiga (tugatuvchiga, tugatish boshqaruvchisiga) yuborilganda. Ijro ishi yuritish tamomlanganda davlat ijrochisi bu haqda qaror chiqaradi. Ijro ishi yuritishni tamomlash to'g'risidagi qarorda qarzdor jismoniy shaxsni, uning mol-mulkini, olib qo'yilishi lozim bo'lgan bolani qidirish, shuningdek qarzdor uchun belgilangan cheklovlar, shu jumladan O'zbekiston Respublikasidan chiqishga oid cheklashlar va qarzdorning o'z mol-mulkiga bo'lgan huquqlariga doir cheklovlar bekor qilinadi. Ijro ishi yuritish ushbu Qonunning 25-moddasi asosida boshqa davlat ijrochisiga yuborilishi munosabati bilan tamomlanayotganda qarzdor jismoniy shaxsni, uning mol-mulkini, olib qo'yilishi lozim bo'lgan bolani qidirish, shuningdek qarzdor uchun belgilangan cheklovlar bekor qilinmaydi. Mazkur vakolatlar ijro ishi yuritish yuborilgan davlat ijrochisiga o'tadi. Davlat ijrochisi qarorining ko'chirma nusxalari u chiqarilgan kunning ertasidan kechiktirmay undiruvchiga va qarzdorga, shuningdek ijro hujjatini bergan sudga yoki boshqa organga yuboriladi. Ayni vaqtda davlat ijrochisi qarzdorning hisobvaraqlariga qo'yilgan inkasso topshiriqnomalarini chaqirib oladi, shuningdek cheklovlarni ijro etayotgan organlarni ushbu cheklovlarning bekor qilinganligi to'g'risida yozma shaklda xabardor qiladi. Ijro ishi yuritish tamomlanganidan so'ng davlat ijrochisi qarzdordan ijro yig'imini, davlat ijrochisi tomonidan qarzdorga solingan jarimalarni hamda ijro xarajatlarini undirish to'g'risida ilgari chiqarilgan va ijro etilmagan qarorlarning ijrosini davom ettiradi. Bunda qarzdorga nisbatan ijro ishi yuritish jarayonida belgilangan cheklovlar mazkur qarorlar ijrosi uchun zarur bo'lgan miqdorda saqlab qolinadi. Ijro ishi yuritish tamomlangan taqdirda, ijro yig'imi faqat ijro hujjatining majburiy tartibda ijro etilgan qismi bo'yicha undiriladi, nomulkiy xususiyatdagi ijro hujjatlari bundan mustasno. Ijro ishi yuritish, ushbu modda birinchi qismining ikkinchi va uchinchi xatboshilarida nazarda tutilgan asoslarga ko'ra tamomlanganda ijro hujjatining asl nusxasi, boshqa hollarda esa ijro hujjatining ko'chirma nusxasi ijro ishi yuritish materiallarida qoladi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Qonunning 72-moddasiga asosan xodimni ishga tiklash to'g'risidagi ijro hujjati, basharti u bilan tuzilgan mehnat shartnomasi qonunga xilof ravishda bekor qilingan yoki u qonunga xilof ravishda boshqa ishga o'tkazilgan bo'lsa, darhol ijro etiladi. Ishga tiklash to'g'risidagi ijro hujjatini ijro etish ish beruvchi mehnat shartnomasini bekor qilish yoki boshqa ishga o'tkazish haqidagi o'zining noqonuniy farmoyishini bekor qilish to'g'risida buyruq chiqarib, xodim ilgarigi mehnat majburiyatlarini bajarishga amalda qo'yilgan vaqtdan boshlab tamomlangan hisoblanadi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Qonunning 74-moddasiga asosan undiruvchini ko'chirib kiritish to'g'risidagi ijro hujjati ixtiyoriy ravishda ijro etish uchun davlat ijrochisi belgilagan muddatda ijro etilmagan taqdirda, ko'chirib kiritish davlat ijrochisi tomonidan amalga oshiriladi. Ko'chirib kiritish davlat ijrochisi tomonidan undiruvchining ijro hujjatida ko'rsatilgan xonaga moneliksiz kirishini va unda yashashini ta'minlashdan iborat bo'ladi. Bunda qarzdorga majburiy ko'chirib kiritish amalga oshirilayotgani va u undiruvchining yashashiga monelik qilmasligi shart ekanligi tushuntiriladi. Undiruvchini ko'chirib kiritish to'g'risidagi ijro hujjatining ijro etilishiga qarzdor monelik qilgan taqdirda, ijro harakatlari xolislar ishtirokida, zarur hollarda esa — ichki ishlar organlari xodimlarining ko'magida amalga oshiriladi. Undiruvchining yashashiga monelik qilish keyinchalik ham davom etsa, mazkur harakatlar yana amalga oshiriladi va qonunda nazarda tutilgan javobgarlik choralari qo'llaniladi. Undiruvchini ko'chirib kiritish to'g'risidagi ijro hujjatini ijro etish sud ijrochisi tomonidan ko'chirib kiritish to'g'risida dalolatnoma tuzish orqali rasmiylashtiriladi. Agar undiruvchining tegishli xonadan har kuni moneliksiz foydalanish imkoniyati ta'minlangan bo'lsa, ijro hujjati ijro etilgan hisoblanadi. Agar undiruvchini ko'chirib kiritish to'g'risida dalolatnoma tuzilganidan keyin qarzdor undiruvchining yashashiga yana monelik qilsa, ijro hujjati bo'yicha ijro ishi yuritish yangidan tiklanishi mumkin. Ijro hujjati bo'yicha qarzdor bo'lmagan shaxs undiruvchining yashashiga monelik qilsa, ijro ishi yuritish qayta tiklanmaydi. Bunday holda ko'chirib kiritish to'g'risidagi masala sud tartibida hal qilinadi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Qonunning 36-moddasiga asosan ijro ishi yuritish quyidagi hollarda to'xtatib turiladi: 1) qarzdor vafot etganda, u vafot etgan deb e'lon qilinganda yoki bedarak yo'qolgan, muomalaga layoqatsiz deb topilganda — qarzdorning huquqiy vorislari aniqlanguniga, bedarak yo'qolganning mol-mulki sud tomonidan homiylik va vasiylik organlari belgilagan ishonchli boshqaruvchiga topshirilguniga yoki muomalaga layoqatsiz qarzdorga homiy tayinlanguniga qadar; 2) qarzdorning nochorligi (bankrotligi) to'g'risidagi ish bo'yicha xo'jalik sudi tomonidan ish yuritish qo'zg'atilganda, kuzatuvni joriy etish to'g'risida sud sanaцiyasi yoki tashqi boshqaruv taomilini joriy etish va (yoki) muddatini uzaytirish to'g'risida xo'jalik sudi tomonidan ajrim qabul qilinganda — qarzdorning nochorligi (bankrotligi) to'g'risidagi ish bo'yicha qaror qabul qilinguniga qadar; 3) undiruvchi yoki qarzdor muddatli harbiy xizmatni o'tayotganda, qarzdor kasal bo'lib qolganda, xizmat safarida bo'lganda yoki qarzdor jismoniy shaxs, uning mol-mulki yoki olib qo'yilishi lozim bo'lgan bola qidirilayotganda, — muddatli harbiy xizmatdan bo'shatilguniga yoki staцionar davolash muassasasidan chiqquniga, xizmat safaridan qaytguniga yoki qarzdor jismoniy shaxs, uning mol-mulki yoki olib qo'yilishi lozim bo'lgan bola qidirib topilguniga qadar; 4) ijro harakatlari, ijro hujjati yoki uni berishga asos bo'lgan hujjat yuzasidan, shuningdek ro'yxatga olingan mol-mulkni baholash natijalari yuzasidan nizolashilayotganda — masala mazmunan uzil-kesil ko'rib chiqilguniga qadar; 5) davlat ijrochisining harakatlari (qarorlari) ustidan shikoyat berilganda — shikoyat ko'rib chiqilguniga qadar. Ijro ishi yuritish boshqa hollarda ham ijro ishi yuritishni to'xtatib turishga asos bo'lgan holatlar tugaguniga qadar to'xtatib turilishi mumkin. Ijro ishi yuritishni to'xtatib turishga sabab bo'lgan holatlar bartaraf qilinganidan keyin ijro ishi yuritish uni to'xtatib turgan sud yoki davlat ijrochisi tomonidan undiruvchining arizasiga yoki davlat ijrochisining tashabbusiga ko'ra tiklanadi. Ijro ishi yuritishni to'xtatib turishning ushbu moddaning birinchi va ikkinchi qismlarida belgilangan muddatlari sud tomonidan qisqartirilishi mumkin. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Қонуннинг 42-моддасига асосан алиментлар ундириш тўғрисидаги, майиб бўлганлик ёки соғлиққа бошқача тарзда шикаст етказганлик оқибатидаги зарарни қоплаш тўғрисидаги ёхуд боқувчисининг вафоти натижасида зиён кўрган шахсларга зарарни тўлаш, зарарни давлат фойдасига ундириш тўғрисидаги, шунингдек болани олиб қўйиш тўғрисидаги ижро ҳужжатлари бўйича қарздорнинг турган жойи ҳақида маълумотлар бўлмаганда, давлат ижрочиси ўз ташаббуси билан ёки ундирувчининг аризасига кўра қарздорни қидириш тўғрисида қарор чиқаради, қарорни катта давлат ижрочиси тасдиқлайди. Бу ҳолда давлат ижрочиси қарздорнинг мол-мулкини ёки болани қидириш тўғрисида қарор чиқаради. Ижро ҳужжатларининг бошқа турлари бўйича давлат ижрочиси қарздорни ёки унинг мол-мулкини қидиришга кетадиган харажатларини ҳамда кўрсатилган харажатлар юзасидан ушбу Қонуннинг 76-моддасига мувофиқ бўнак тўлаш учун ундирувчининг розилиги бўлган тақдирда қидирув эълон қилишга ҳақлидир. Бу ҳолда ундирувчи қидирув харажатларини тўлашни қарздордан суд тартибида талаб қилишга ҳақлидир. Қидирув ижро ҳужжатини ижро этиш жойида, қарздорнинг маълум бўлган охирги яшаш жойида (турган жойида) ёки унинг мол-мулки турган жойида ёхуд ундирувчининг яшаш жойида (турган жойида) эълон қилинади. Қарздор жисмоний шахсни ва олиб қўйилиши лозим бўлган болани қидириш ички ишлар органлари томонидан амалга оширилади. Қарздор юридик шахсни ва шунингдек қарздорнинг (жисмоний ёки юридик шахснинг) мол-мулкини қидириш давлат ижрочиси томонидан амалга оширилади. Автомототранспорт воситасини қидириш давлат ижрочисининг қарорига кўра ички ишлар органлари зиммасига юклатилиши мумкин. Қарздорни, унинг мол-мулкини ва олиб қўйилиши лозим бўлган болани қидириш харажатлари қарздордан ундирилади, давлат ижрочиси бу ҳақда қарор чиқаради, қарорни катта давлат ижрочиси тасдиқлайди. Қарздор жисмоний шахсни, автомототранспорт воситасини ёхуд олиб қўйилиши лозим бўлган болани қидириш бўйича харажатлар ички ишлар органининг аризасига кўра, қарздор юридик шахсни ва қарздорнинг (жисмоний ёки юридик шахснинг) мол-мулкини қидириш харажатлари бўйича эса, тегишли давлат ижрочиси томонидан қилинган харажатлар ҳисоб-китоби асосида аниқланади. Давлат ижрочисининг қарздорни ёки унинг мол-мулкини қидиришни рад этиш тўғрисидаги ва қидириш харажатларини ундириш тўғрисидаги қарори устидан шикоят қилиш ёки протест билдириш мумкин. (“СУД ҲУЖЖАТЛАРИ ВА БОШҚА ОРГАНЛАР ҲУЖЖАТЛАРИНИ ИЖРО ЭТИШ ТЎҒРИСИ”ДАГИ ҚОНУН 29.08.2001 йил, 258-II-сон)
  • Qonunning 73 prim 2-moddasiga asosan qarzdordan yer uchastkasini majburiy olib qo'yish yer resurslari, geodeziya, kartografiya va davlat kadastri organi mutaxassisi albatta ishtirok etgan holda amalga oshiriladi. Davlat ijrochisi yer uchastkasini majburiy olib qo'yish kuni va vaqti haqida qarzdorni xabardor qiladi. Yer uchastkasini majburiy olib qo'yish kuni va vaqti haqida xabardor qilingan qarzdorning kelmaganligi ijro hujjatini ijro etishga to'sqinlik qilmaydi. Yer uchastkasini olib qo'yish to'g'risidagi ijro hujjatining ijrosi yer uchastkasi davlat ijrochisining dalolatnomasi asosida undiruvchiga o'tkazilgan paytdan e'tiboran tamomlangan hisoblanadi. Agar undiruvchining yer uchastkasiga bo'lgan tegishli huquqi ro'yxatga olinmagan bo'lsa, davlat ijrochisi o'z qarori bilan yer resurslari, geodeziya, kartografiya va davlat kadastri organiga undiruvchining ijro hujjatida ko'rsatilgan yer uchastkasiga bo'lgan huquqini davlat ro'yxatidan o'tkazish majburiyatini yuklaydi. Bunda yer uchastkasini olib qo'yish to'g'risidagi ijro hujjatining ijrosi undiruvchining yer uchastkasiga bo'lgan huquqi davlat ro'yxatidan o'tkazilgan paytdan e'tiboran tamomlangan hisoblanadi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Qonunning 73 prim 1-moddasiga asosan qarzdorning imoratini majburiy buzib tashlash xolislar ishtirokida va ichki ishlar organlarining xodimlari ko'magida Davlat ijrochisi tomonidan amalga oshiriladi. Davlat ijrochisi imoratni majburiy buzib tashlash kuni va vaqti haqida qarzdorni xabardor qiladi. Imoratni majburiy buzib tashlash kuni va vaqti haqida xabardor qilingan qarzdorning kelmaganligi ijro hujjatini ijro etishga to'sqinlik qilmaydi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)
  • Qonunning 73-moddasiga asosan qarzdorni ko'chirish to'g'risidagi ijro hujjati davlat ijrochisi belgilagan muddatda ijro etilmagan taqdirda ko'chirish sud ijrochisi tomonidan majburiy tartibda amalga oshiriladi. Davlat ijrochisi majburiy ko'chirish kuni va vaqti to'g'risida qarzdorga rasman ma'lum qiladi. Ko'chirish kuni to'g'risida xabardor qilingan qarzdorning hozir bo'lmasligi ijro hujjatini ijro etish uchun to'sqinlik qilmaydi. Ko'chirish ijro hujjatida ko'rsatilgan xonani ko'chiriluvchidan, uning mol-mulkidan, uy hayvonlaridan bo'shatishdan va ko'chiriluvchining bo'shatilgan xonadan foydalanishini man qilishdan iborat bo'ladi. Ko'chirish xolislar ishtirokida, zarur hollarda — ichki ishlar organlari xodimlarining ko'magida, davlat ijrochisi tomonidan mol-mulkni albatta xatlagan holda amalga oshiriladi. Davlat ijrochisi zarur hollarda qilinadigan xarajatlarni qarzdorning zimmasiga yuklagan holda uning mol-mulki saqlanishini ta'minlaydi. Agar qarzdor uydan ko'chirilgan kundan e'tiboran olti oy ichida mazkur mol-mulkni olib ketmasa, davlat ijrochisi qarzdorni yozma shaklda ogohlantirganidan so'ng mazkur mol-mulkni ushbu Qonunda belgilangan tartibda realizaцiya qilishga topshiradi. Qarzdorning mol-mulkini realizaцiya qilishdan tushgan va ijro yig'imi, davlat ijrochisi tomonidan qarzdorga solingan jarimalar va ijro xarajatlarining o'rni qoplanganidan keyin ortib qolgan pul mablag'lari qarzdorga qaytariladi. Qarzdor tomonidan talab qilib olinmagan pul mablag'lari Majburiy ijro byurosining depozit hisobvarag'ida uch yil mobaynida saqlanadi. Mazkur pul mablag'lari ushbu muddat o'tganidan so'ng O'zbekiston Respublikasining Davlat byudjetiga o'tkaziladi. Ko'chirish to'g'risidagi ijro hujjatini ijro etish davlat ijrochisi tomonidan ko'chirish to'g'risida dalolatnoma tuzish orqali rasmiylashtiriladi. (“SUD HUJJATLARI VA BOShQA ORGANLAR HUJJATLARINI IJRO ETISh TO'G'RISI”DAGI QONUN 29.08.2001 yil, 258-II-son)

Davlat ramzlari

MIB boshqarmalari

Foydali havolalar